Egy katona „testfájó" volt. Mindenfelé orvosoltatta
magát, de csak nem tudott meggyógyulni. Egyszer
azt álmodta, hogy itt a téti erdőben talál a bajára
forrást, abban mossa meg magát. Fogadalmat is tett
kápolna építésére. Amint a kápolna épült, úgy épült fel
ő is a betegségéből. Mikorra elkészült, ő is meggyógyult. - Így mondotta el egy öreg szentkúti ember,
Aillert Keresztély császári katonatiszt csodálatos történetét aki 1715-ben csakugyan visszenyerte egészségét
ezen a helyen. Fogadalmát be is váltotta.
A magányos kápolna hamarosan kis falut vonzott
maga köré, sőt messze vidékek virágzó kegyhelye lett
belőle. Főoltárán a híres Mariahilf-kegyképnek szinte
csodatevő hírbe került másolata, ami egyrészt a környék magyarságának német eredetére, másfelől pedig az
idegen kultusz elmagyarosodására utal. A magyar környezetet a Kegykép őrállóinak: Szent Istvánnak és
Szent Lászlómak szobrai is kifejezik. Van két mellékoltár is: a családi élet, a mindennap védőszentjeinek,
Szent Annának és Szent Józsefnek tiszteletére. A búcsúsok nem a nagy lelki szenzációkért, hanem egyszerű
életük megszenteléséért, betöltéséért jönnek ide. Ennek adományáért elsősorban Jézusnak egyszerű atyafisága jár közbe.
Amikor a kápolnát, a mostani szentélyt templommá
bővítették, akkor a szent kút - véletlenül-e, vagy szimbolikus szándékkal - a szószék alá került. Ma már
teljesen beomlott. Lehet, hogy valamelyik régi plébános
visszaélést látott a szent kút vizének laikus alkalmazásában és nem akadályozta meg az eltűnését. Bizonyára
jóhiszeműen cselekedett, de nem okosan, hiszen a szentkutak vize a búcsújáró népnél szakrális hivatást tölt be,
a tisztálkodás naiv, de mélyértelmű lehetőségét jelenti.
Túlbuzgóságában tévedett, mert megbolygatta vele a
búcsújárás hagyományos rendjét, paraszti etikettjét.
A téti szent kút vizének foganatosságát még távoli
vidékek öregei is .máig emlegetik és amikor az ő szavuk
nyomán a fiatalabb nemzedékek elzarándokolnak ide, a
szent kutat hiába keresik. Bizonyára nem tévedünk, ha
ebben a körülményben látjuk a téti kultusz lassú sorvadását.
A hajlék, amelyet Aillert Keresztély az Úrnak épített, különben gyönyörű meglepetés, leggyöngédebb,
legartisztikusabb kegyhelyeink egyike. Elhanyagoltsága
mintha még fokozná sejtelmes szépségét. A szentélynek,
vagyis az eredeti kápolnának művészi megfogalmazása
igazán hivatott kézre vall. Az oltár meleg vonalai, a
hajótól elválasztó magas vasrácsozat, a falaknak mennyei fehérsége, a magyar katolikus barokk kultúrának
ide, a mesze pusztára is kisugárzó fényességét, és egyetemes erejét csodálatos bölcseségét és fölmérhetetlen
érdemét villantja meg előttünk. A hajónak nincs menynyezete, a tető gerendázata a maga igéző egyszerűségében itáliai ókeresztény élményeket idéz föl bennünk,
egyben a templomnak a nagyság és messzeség titokzatos
hangulatát adja. Megfordultunk már sok magyar kegyhelyen, de ilyen álomszerű, Mária örök szépségére emlékeztető élményben még alig volt részünk. A templomnak ezt a hangulatát kár volna megbolygatni.
A szépségnek e kultikus izzása, meggyőződése még
hevítette, táplálta a környék parasztságát az egész XIX.
század folyamán, de korunkra már csak morzsák, megindító romok maradtak belőle. Milyen nemes feladata
lesz a buzgó pasztorációnak a kultusz újjáépítése,
hogy a vidék beteg: szegénységgel küzdő, külvárosi hatásokkal fertőzött népe ama katonatiszt módjára újra
eltaláljon a kegyelmek téti tengeréhez, nemcsak a paraszti hagyományok mindinkább lankadó sugallatánál,
hanem egy korszerű lelki reorganizáció magával sodró
lendületénél, apostoli tüzénél fogva is.