A kolostor és a hegyek csöndje, a
paraszti munka
kemény áhítata fogad a verebélyi
Szentkúton bennünket. Hétköznap jöttünk
ide, gondolkodhatunk eleget.
A templom előtt ülünk. Jól esik nemes
vonalaiban és
díszleteiben: a hegyekben és erdőkben
gyönyörködnünk.
E misztikus hangulatért még az új
freskók mézes-mázos
ürességét is elnézzük. Azt hisszük pedig,
hogy éppen
ilyen helyeken kellene a legnagyobb
művészi teljesítményeknek megvalósulniok,
hogy szépségüket a kegyhely
jámbor tekintélye megszentelje a hívek
előtt. Ülünk
a templom előtt és a Hungaria
Franciscana képeit idéz-
getjük magunkban.
Látjuk a középkort, amikor a barátok a
magyar néplélek nevelése mellett
missziós területeken is küzdenek.
Térítgetik a pogány kunokat és a
tartományokban élő
szakadárokat és eretnekeket. Látjuk a
török időket,
amikor a barátok magától értetődő
természetességgel
maradnak híveik mellett. Elfogadják
.az adott helyzetet.
Vállalják a helytállás reménytelennek
látszó hősiességét.
Az ország földrajzi és szellemi
értelemben romokban,
a kereszténység fájdalmas
megosztottságban. Mindenki
menekül biztosabb helyekre, csak az
egyszerű nép
marad apai földjén. A barátok velük
maradnak, pászlorok, akik mindenüket odaadják
juhaikért. A gyöngyösi klastrom a palóc,
a szegedi, az alföldi, a
csíksomlyói pedig; a székely katolikus
néplélek gondozásában és megmentésében igazán
örök magyar érdemeket
szerzett. Látjuk a XVIII. század nagy
vajúdásait.
A magyar katolicizmus egyetemes
megújhodásában,
léleképítésében a barátok szintén ott vannak
az elsők
között. Az égető paphiány miatt az új
települések - az
ország új népdorlásnak és új letelepedésnek
színhelye - lelki gondozása őrájuk
várakozik. Vállalják ezt
a missziót is. Az újjászületett és folyton
szaporodó
ferences kolostorok egy-egy vidék
vallásos népéletének
irányítói, újszerű áhitatformák forrásai,
jámhor társulatok középpontjai.
Ekkor jutnak új feladathoz a híres
ferences búcsújáróhelyek is: Radna, Gyűd,
Andocs, Szeged, Csíksomlyó, Mátraverebély,
amelyek az új magyar népiség kialakításában
olyan nagy szerepet játszanak. E
búcsújáróhelyek megvalósítják a magyar nép és
nemzetiségek
katolikus jelegű szintézisét, a békés
együttélés lelki föltételeit, ami politikai
síkon azóta sem sikerült. Adósok vagyunk
ezzel is: a búcsújáróhelyek
szellemtörténetének megírásaával. A barátok lelki hatása a XIX. század nagy világnézeti és gazdasági válságait is átvészeli, hogy vállalhassa a XX. század nagy ferences feladatait, elsősorban azt, hogy meggyőzzön bennünket a megszentelet szegénység szépségéről.
E ferences multnak bizonysága és e jövendőnek reménysége Szentkút is. Valami különös magyar aszkézis nyomai és jelei minden felé. a hegyoldalban mintha Rivo Torto áldott
szegénységére, Monte Verna misztikus
izzására
emlékeztetnének. A templommal szemben
hosszú sor „menedékház",
ami azonban csak annyit jelent, hogy
az eső nem esik
beléjük. Majd minden palóc falunak van
itt külön hajléka. Csak ennyire telt a
szegénységükből. A lélek ügye
az első, ki törődnék itt, Mária közelében .a
szamár
testvér kényelmével? A középkori
templomalvás titokzatos képei villannak
meg előttünk.
Szentkút jámbor híre igazán a XVIII,
században
kezd kibontakozi. Történetét az isteni
malasztnak
csodálatos művei ékesítik. Sajátságos, hogy
a Szentkút
napjainkban nagyobb hódításokat tesz,
mint valaha.
Még nemrégen is szinte csak palócok és
jászok keresték
föl, ma már jóformán az egész katolikus
magyar nép
Mátraverebély lelki hatása alatt. áll. Az
évi áldozások
száma 90.000-re tehető. Verebélyre a
magyarság egyetemes népi újjászületésében még
nagy hivatás várakozik.
Mátraverebélyi Szentkúton a búcsújárás a
népáhítatnak nemcsak hagyományos, eltűrt,
de nem istápolt
megnyilatkozása, mint sajnos annyi más
helyen, hanem
korszerű, újszerű vonásokkal is iparkodnak
a lelkek
üdvösségére kiegészíteni. A Kegyelem
szentkúti forrása
vár mindnyájunkat, hogy vizében
újjászülessünk.